Adem & Stem
Beschrijving
Heesheid, keelpijn, een vermoeide stem… Na een feestje of tijdens een verkoudheid hebben we allemaal wel eens keel- of stemklachten. Soms kun je langer last hebben. Op een gegeven moment heb je misschien niet eens meer zin om te spreken.
Dit kan komen door stress, verkeerd stemgebruik, astma en allergieën of problemen van neurologische aard, door hormonale afwijkingen of kwaadaardige tumoren. Samen met Logopedie De Laet ga je aan de slag met stem, ademhaling en lichaamshouding. Je kunt weer van je laten horen.
Doelen
- Aanleren van een rustige en ontspannen ademhaling
- Een lichaamshouding waarbij stem en ademhaling op elkaar zijn afgestemd
- Verbeteren van stemtechnieken bij spreken en zingen
- De stem versterken met hygiënische adviezen
- Niet meer kuchen of schrapen
- Aansterken van je stem na een medische ingreep door een KNO-arts
- Verhelpen van stemklachten bij een neurologische of oncologische oorzaak
- Soepel stemgebruik dankzij technieken als Lax Vox
- Het strottenhoofd beweeglijker maken via Larynxmanipulatie (door trage rekking of stretching van de spieren zorgen we ervoor dat de spieren van de hals, nek, kaak en mondbodem ontspannen worden)
- Herkennen van hyperventilatiemomenten
Behandeling
We beginnen met een intakegesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we je hulpvraag en bepalen we de ernst van het probleem. Op basis van de diagnose maken we een behandelplan. Vanzelfsprekend wordt dit plan met je besproken. Ook vragen we je deze overeenkomst te tekenen, zodat onze afspraken zwart op wit staan.
De behandelduur verschilt. Meestal zien we elkaar één keer per week een half uur. De dag en het tijdstip worden altijd in overleg gekozen. Na elke behandeling ontvang je een aantal oefeningen zodat je thuis verder kunt trainen. Gezinsleden zijn daarom ook welkom tijdens de behandelingen, zodat er thuis extra goed geoefend kan worden.
Als we ons doel hebben gehaald, vindt er een eindgesprek plaats. Ik vraag je dan om een evaluatieformulier in te vullen. Als je tijdens onze behandeling niet helemaal tevreden bent, dan hoor ik dit uiteraard graag. Kan ik je niet naar tevredenheid helpen, dan kun je ook het klachtenfolder raadplegen. Zelf stel ik na de evaluatie een eindverslag op. Dit verslag is voor jou, voor de verwijzer en voor eventuele andere betrokkenen.
In sommige gevallen plannen we een controle afspraak om te checken of de communicatie nog net zo soepel verloopt.