Gehoor
Beschrijving
Wat zeg je?! In een lawaaiige omgeving is het niet altijd even makkelijk om een gesprek te volgen. Zelfs met een hoortoestel. Door hoorproblemen kan het verstaanbaar spreken ook lastig zijn. Daardoor kies je liever voor stilte dan voor sociale activiteiten.
Ook kleine oortjes kunnen gehoorproblemen hebben. Bijvoorbeeld bij een lijmoor of middenoorontsteking. Of misschien begrijpt je kind je niet goed of schrikt het niet van harde geluiden. Hoe eerder je slechthorendheid ontdekt, hoe beter taal en spraak zich kan ontwikkelen. Andere kinderen kunnen wél goed horen, maar vinden het lastig klanken, woorden en zinnen auditief te verwerken. Bijvoorbeeld als ze leren lezen.
Doelen
- Verbeteren van de uitspraak en het taalgebruik
- Gericht leren luisteren
- Gesproken taal en klanken beter leren verwerken bij goedhorende kinderen
- Beter leren liplezen
- Goed leren communiceren met een slechthorend kind
- De leefomgeving van het kind voorzien van tips en adviezen
Behandeling
We beginnen met een intakegesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we je hulpvraag en bepalen we de ernst van het probleem. Op basis van de diagnose maken we een behandelplan. Vanzelfsprekend wordt dit plan met je besproken. Ook vragen we je deze overeenkomst te tekenen, zodat onze afspraken zwart op wit staan.
De behandelduur verschilt. Meestal zien we elkaar één keer per week een half uur. De dag en het tijdstip worden altijd in overleg gekozen. Na elke behandeling ontvang je een aantal oefeningen zodat je thuis verder kunt trainen. Gezinsleden zijn daarom ook welkom tijdens de behandelingen, zodat er thuis extra goed geoefend kan worden.
Als we ons doel hebben gehaald, vindt er een eindgesprek plaats. We vragen je dan om een evaluatieformulier in te vullen. Als je tijdens onze behandeling niet helemaal tevreden bent, dan horen wij dit uiteraard graag. Kunnen wij je niet naar tevredenheid helpen, dan kun je ook onze klachtenfolder raadplegen. Zelf stellen we na de evaluatie een eindverslag op. Dit verslag is voor jou, voor de verwijzer en voor eventuele andere betrokkenen.
In sommige gevallen plannen we een controle afspraak om te checken of de communicatie nog net zo soepel verloopt.